Pääsiäisfonttia etsimässä

Pääsiäisfonttia etsimässä

Jos pääsiäinen olisi fontti, millainen se olisi. Typografian valinta on miltei aina vaikeaa. Miten fontin valinnan tai typografisen suunnittelun saa oikein alkuun? Lähtökohtana voi olla sanan taustojen selvittäminen ja sen pohjalta onnistuneen visualisoinnin saavuttaminen.

Pääsiäinen on kirjoitettu jo vuosisatoja oman aikansa trendifonteilla eli typografialla, joka on ollut mahdollista sen aikaisilla välineillä. Painotekniikan kehittyessä myös fonttivalikoima laajeni. Museokokoelmissa on pääsiäiskortteja, joista voidaan nähdä 1800-luvun lopun ja 1900-luvun tyyli ja typografia. Pääsiäinen-sanan suunnittelun tueksi voi ottaa viisi erilaista näkökulmaa.

1 Miltä sana pääsiäinen maistuu

Mistä pääsiäinen-sana on saatu kieleemme? Pääsiäinen pohjautuu hebrean sanoihin pesah, pasah (esim. aramean pasha, kreikan paskha, ranskan paques, ruotsin påsk). Suomessa haluttiin välttää paskaa muistuttavaa sanaa ja papisto kehitti jo ennen Agricolaa suomen kieleen uudissanan pääsiäinen, Mikael Agricolan kirjoituksissa kirjoitusasu on päsieinen, jolla viitattiin paastosta pääsemiseen.

Mikael Agricolasta ei ole jäänyt yhtään muotokuvaa. Tässä Albert Edelfeltin puupiirros Agricolasta. Vasta yli 300 vuotta suurmiehen kuoleman jälkeen.
Kuva/Wikipedia

Pääsiäinen on ollut myös hedelmällisyyden ja kevään symboli varsinkin anglosaksisissa pakanauskonnoissa, jossa palvonnan kohteena oli muinaisgermaanien kevään jumalatar Austro, Ostera (  Ēastre, Ēostre tai Ostara ). Tämä jumalatar ilmestyi uskomuksen mukaan maan päälle pääsiäisenä jäniksen hahmossa jakaen munia. Ehkä siksi, että jänikset ovat hyvin tuotteliaita, hedelmällisiä, mutta myös söpöjä, ne valikoituivat pääsiäiskorttien ja koristeiden hahmoiksi.

Myös muna edustaa uuden elämän ja hedelmällisyyden tunnuksia, josta on muodostunut varsinkin ortodoksien pääsiäiseen tärkeä symboli. Pääsiäinen on ortodokseille vuoden tärkein juhla. Kolmas osa maailman väestöstä viettää pääsiäistä, eri asioita ja perinteitä painottaen.

2 Kirjain kirjaimelta leikkauspöydälle

Pääsiäinen-sanassa on ääkkösiä eli arkikielisesti skandinaaveja. Ä-kirjain on tärkeässä roolissa, pääsiäisen fonttia valittaessa. Ääkkösiä ei pidetä muotokieleltään graafisesti kovinkaan kauniina. Jo tämä asettaa haasteen fonttivalinnalle. Mikä fontti kirjoittaa ä:n kauniisti? Myös ala- ja yläpidennykset on otettava huomioon sanan tarkastelussa. Pääsiäinen on melko tasainen jono kirjaimia, vain P-kirjain nousee versaalina ja laskeutuu pienaakkosena. Suunnittelijan on valittava myös kirjoittaako pääsiäinen itsensä suuraakkosin, pienaakkosin vai erisnimen lailla. Näistä valinnoista muodostuu persoonallinen typografinen tyyli.

3 Kärsimysnäytelmän meisseliantiikvat

Mikäli halutaan rekonstruoida pääsiäisen kristillinen syntymähetki, on mentävä ajankohtaan, jolloin Jeesuksen murhenäytelmä tapahtui. Tällöin suunnittelija löytää itsensä Rooman vallan ajassa, Pilatus Pontuksen maaherruuden hegemoniassa. Nyt voi kokeilla pääsiäinen-sanaan klassisia meisseliantiikvoita, joita hakattiin marmoriin, mutta myös raapustettiin pergamenttiin jopa papyrukseen. Roomalaistyylisen fontin tunnuspiirteenä on suuraakkoset ja mahtipontiset päätteet.

Digitaalisen ajan typografisena mallina voi pitää Carol Twomblyn vuonna 1989 suunnittelemaa kirjasintyyppiä, Trajania. Sen esikuvana ovat Trajanuksen pylvääseen 100-luvulla naputetut klassiset roomalaiset kirjaimet. Uskotaan, että kirjaimet maalattiin aluksi pylvään pintaan siveltimellä ja kaiverrettiin sitten kiveen.

Trajan fontti
Trajan-fontti on Capitalis Monumentalis -tyyppinen kirjaintyyppi

Trajan on tyylikäs kirjasintyyppi, joka sopii hyvin kirjojen ja lehtien otsikoihin, julisteisiin ja mainoksiin. Trajan on ollut suosittu muun muassa elokuvajulisteissa. Miksei siis pääsiäinen voisi olla roomalaistyylinen hieman mahtaileva fontti.

4 Uudelleen löydetyt pimeän keskiajan tekstuurat

Uskonnollisiin perinteisiin pohjautuen pääsiäinen-sana voisi olla toimiva goottilaiseen tekstuuraan muotoiltuna. Goottilainen kirjaintyyli on kirkollisena ja perinteitä kunnioittavana pesiytynyt niin perheraamattujen kansilehtiin kuin virsikirjojen sivuille. Vaikka se on ollut nykyihmiselle jo vuosikymmenet vaikealukuista. Kirkollisten kirjojen kirjaintyyppitekstuura on suuri ja jäykkä goottilainen kirjain, lettre de forme, jota alettiin Saksassa kutsua 1400-luvulla tekstuuraksi, koska sillä ladottu sivu antoi vaikutelman kankaasta tai kudoksesta.

Tekstuura
Chomsky-fontti on uudelleen rekonstruoitu The New York Times -lehden nimiöstä

Tässä yhteydessä ei voi sivuuttaa kuuluisaa eeposta, vuodelta 1455, Johannes Gutenbergin raamattua, jossa on käytetty goottilaista typografiaa. Se oli ensimmäinen massatuotettu kirja. Niitä on säilynyt noin 50 kappaletta, ja Gutenbergin raamatun arvo on tänään noin 15 miljoonaa euroa. Tässä on käytetty mallina fonttia, jolla The New York Times kirjoittaa nimensä. Sanomalehdet ovat säilyttäneet nimiöissä vanhan typografian. Fontti Chomsky on 1994 syntyneen Fredrick Brennan rekonstruoima.

Vanhoissa postikorteissa goottilaiset fontit olivat suosittuja, olihan sanomalehtien präntti vielä toiseen maailmansotaan asti goottilasta kirjaintyyppiä. Kuvassa Helsingin kaupunginmuseon kokoelmista 1890-luvun postikortti, jossa jänis kantaa koreissa kahta munasta kuoriutuvaa untuvikkoa. Pääsiäisaiheinen kiiltokuva on liimattu kortille, jossa toivotetaan kultakirjaimin iloista pääsiäistä ruotsiksi. Ja teksti on goottilaista kirjaintyyppiä. Kortin takana täti toivottaa Arnelle onnea. Kortti on Helsingin kaupunginmuseon kokoelmista.

Vanha pääsiäiskortti
1890 . Glad påsk, vanha pääsiäiskortti Helsingin kaupunginmuseon kokoelmista.

Goottilaisen typografian voi nähdä muuallakin kuin museoiduissa raamatuissa tai postikorteissa. Goottilaiset fontit on omittu tatuointeihin, heavy rock -logoihin ja kyseenalaisiin ideologioihin. Goottilaistypografiasta on tullut myös machokulttuurin suosikki.

5 Kaupallisen pääsiäisen söpöily

Pääsiäinen on myös söpö ja romanttinen ja se piirtää usein nimensä trendikkäällä kaunolla, kalligrafialla ja scriptillä. Käsialaa mukaileva teksti vie pääsiäistoivotusten ja makeisteollisuuden suloisuuteen. Pääsiäiseen liittyy myyttisiä piirteitä, kuten suklaamunia muniva pääsiäispupu ja kukko, luudalla lentävä noita-akka kissoineen. Satuhahmot on näkyvästi esillä lelu- ja makeisteollisuuden brändeissä. Suklaamunat ja pupukoristeet ovat osa kotien pääsiäisperinteitä.

Lily Script
Lily Script One on Google Font -sivustolta ladattavissa oleva kirjaintyyppi

Tähän valittiin Google Fonts -sivuilta trendikäs kaunofontti Lily Script One, joka on leikkisä ja pehmeän voimakas, mutta antaa vihjeen romanttiselle mielleyhtymälle. Fontin on suunnitellut Julia Petretta, joka on uuden polven typografeja. Lily Script on suunniteltu modernin mainonnan tarpeeseen. Se on houkutteleva, näyttävä ja helposti lähestyttävä kirjaintyyppi. Vasta valoladonta vapautti käsialaa jäljittelevien scriptien käytön, kirjaimesta toiseen johtavien viivojen kohdistaminen ei onnistunut vielä metalliladonnan aikaan, vaan käsialaa jäljittelevät tekstit tehtiin käsin kilpi- ja plakaattimaalareiden tapaan. Kuvassa vanha pääsiäiskortti vuodelta 1909 munakorin kanssa maassa makaava poika, jolle on käynyt ikävästi. Toivotusteksti on koristeellista scriptia.

Poika ja munakori
1909 . Hauskaa pääsiäistä. Vanha pääsiaisaiheinen kortti. Helsingin kaupunginmuseo.